Gezonde school

Onze school is een 'Gezonde School'. Dit houdt in dat we ons actief bezig houden met het stimuleren van gezond gedrag op het gebied van voeding en beweging. Er wordt tevens uitgegaan van het principe 'goed voorbeeld doet goed volgen', waarbij de leerkrachten ervoor zorgen dat zij op school het goede voorbeeld geven.

Voeding

Ontbijt
Goed ontbijten is belangrijk om goed te kunnen functioneren. In gezonde voeding zit energie. De energie zorgt ervoor dat de kinderen goed kunnen opletten en presteren in de klas.

Tevens zorgt een goed ontbijt ervoor dat het makkelijker is om de rest van de dag ook regelmatig en gezond te eten.

Tips voor een lekker én gezond ontbijt zijn:
  • Bruin of volkorenbrood
  • 100% pindakaas of een andere notenpasta, 30+ kaas, hüttenkäse of zuivelspread
  • Halvarine of margarine uit een kuipje
  • Magere of halfvolle melk of yoghurt
  • Volkoren ontbijtgranen zoals havermout en muesli (havervlokken)
10-uurtje (tussendoortje)
Het eerste eetmoment op school is het 10-uurtje. We willen u vragen om een gezonde pauzehap mee te geven, bijvoorbeeld groente en fruit.

Woensdag, donderdag en vrijdag zijn de verplichte groente- en fruitdagen op school. De kinderen krijgen dan schoolfruit. Mochten ze dit niet lekker vinden, dan kunt u ander fruit meegeven. Op de groente- en fruitdagen worden koekjes terug in tas gestopt.

Tips voor een gezonde pauzehap zijn
  • Fruit zoals banaan, appel, kiwi, pruim, abrikoos, nectarine, aardbei, framboos, druif enzovoort
  • Groente zoals komkommer, paprika, snoeptomaatjes, bleekselderij, wortel enzovoort

Lunch
De leerkrachten lunchen samen met de kinderen. De lunchpauze wordt gezien als een rustmoment. We nemen de tijd om rustig te eten, maar ook om buiten te bewegen. We adviseren om vooral gezond eten in de broodtrommel te doen.

Op 14 oktober besteden wij op de nationale groente- en fruitdag aandacht aan 'Trommel zonder rommel'. Dit staat in het teken van het vullen van een broodtrommel met gezonde en voedzame producten.

Tips voor een lekkere én gezonde lunch zijn
  • Volkoren brood of bruinbrood, besmeerd met zachte halvarine of margarine uit een kuipje
  • Volkoren knäckebröd, roggebrood of een mueslibol
  • Beleg zoals 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas, ei, hüttenkäse, zuivelspread, 100% pindakaas of notenpasta
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei
Trakteren
Kinderen die jarig zijn zetten we graag in het zonnetje. Veel kinderen brengen een traktatie mee. We adviseren het maken van een gezonde traktatie, bijvoorbeeld met groente en fruit, voor zowel de kinderen, als voor de leerkrachten.

Onder gezonde traktaties vallen bijvoorbeeld de volgende dingen
  • Groente en fruit in een leuk jasje
  • Kleine porties van producten, zoals een rozijndoosje, een handje naturelpopcorn, soepstengel, koekje of een minirolletje met kleine (suikervrije) snoepjes of dropjes
  • Een cadeautje zoals stuiterballen, potloden, fluitjes, stickers, kleurboekjes of bellenblaas

Meer inspiratie kunt u nog vinden op internet (bijvoorbeeld hier)
Educatie over voeding
Er wordt structureel lesgegeven over voeding in de groepen 1 t/m 8. Dit wordt gedaan door middel van de erkende lesmethode Smaaklessen. In deze lessen komen de volgende onderwerpen aan bod: functies van voeding, voedselveiligheid en voedselproductie en -bewerking. De lessen worden gegeven tijdens het 10-uurtje.

Ook wordt er in de zaakvakmethode Wijzer! nog aanvullend aandacht besteed aan voeding. Het overzicht van de lessen kun je hier terugvinden.

Ten slotte heeft de school een eigen moestuin. Deze moestuin wordt (steeds meer) geïntegreerd in het curriculum. De kinderen leren hier hoe ze de moestuin kunnen onderhouden, hoe eten groeit en waar het vandaan komt. Ook helpen de kinderen met het oogsten van het eten om het vervolgens te proeven of te bereiden. In schooljaar 2023-2024 komt er een moestuincoach op de Steijaert die samen met de kinderen de moestuin in zal gaan.

Bewegen

Actief transport
Indien het mogelijk is, is het prettig als de kinderen zoveel mogelijk gebruik maken van actief transport. Hieronder valt bijvoorbeeld lopen, steppen, fietsen en skaten. Dit heeft twee redenen. Voor kinderen is het belangrijk om voldoende te bewegen. De beweegrichtlijnen stellen 1 uur matig intensieve beweging per dag als doel. Daarnaast is er ook nog een praktische overweging: er is weinig parkeergelegenheid bij school. Op het moment dat er veel auto's richting school komen, kan dit zorgen voor onoverzichtelijke en gevaarlijke verkeerssituaties.
Buitenspelen
Er zijn verschillende materialen op het plein en in de schuur die bewegen stimuleren. Je kunt denken aan ballen, paardentouwen en springtouwen. Ook zijn er fietsen en steppen waarmee de kinderen kunnen spelen.

Elk jaar doen we ook mee aan Jantje Beton (een stichting die zich inzet voor speel- en beweegkansen). Met de opbrengsten hiervan worden nieuwe speelattributen aangeschaft.
Bewegingsonderwijs
Het bewegingsonderwijs aan de groepen 1 t/m 8 wordt gegeven door een vakleerkracht. De groepen 1/2 hebben eenmaal per week gym. De groepen 3 t/m 8 hebben tweemaal per week gym. De gymlessen duren driekwartier.

Tijdens de gymlessen worden er ook spellen aangeleerd die de kinderen tijdens het buitenspelen weer kunnen spelen.

Onze school heeft het vignet Gezonde School behaald, specifiek het themacertificaat Sport en Beweging en het themacertificaat Voeding. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen.

Gezonde School is een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties. Wilt u meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl.